Saturday, 24 August 2013

Pilih Pasangan Yang Tidak Merokok :)

Ini berdasarkan Islam menyuruh agar memilih pasangan yang mempunyai pegangan agama dan akhlak yang baik, sementara merokok merupakan unsur yang mencacatkan.
 
Ini atas beberapa alasan;

-Perokok sentiasa melakukan perkara yang ditegah oleh agama iaitu merosakkan diri. Majoriti para ulama zaman ini mengharamkan rokok

-Perokok bukan sahaja membahayakan diri, tetapi juga keluarga; isteri dan anak-anak yang akan terhidu asap beracun rokok. Sepatutnya ibubapa melindungi anak dan keluarga, bukan membahayakan mereka.

-Ramai perokok yang tidak menjaga kebersihan. Bahkan rokok itu sendiri mengotorkan diri. Di samping betapa banyak tandas dan kemudahan awam lain rosak atau cacat disebabkan kesan rokok yang dihisap oleh penggunanya. Ciri yang seperti ini kurang baik bagi seseorang bapa atau ibu yang akan mengepalai keluarga dan rumahtangga.

-Rokok adalah pembaziran. Ramai perokok yang ketagihan sanggup utamakan membeli rokok daripada pemintaan keluarga atau keperluan keluarga yang lain. Mereka berkira untuk perkara-perkara yang baik atau perlu, tetapi lupa diri atau ringan tangan untuk membeli sekotak rokok yang sentiasa meningkat harganya.

-Merokok adalah contoh yang tidak baik untuk anak-anak. Maka perokok mencacatkan ciri-ciri keibubapaan. Justeru, ramai anak perokok turut merokok samada setelah dewasa atau sebelum cukup dewasa.

Tapi aku tahu susah untuk seseorang itu berhenti merokok secara mendadak. So, berilah dia peluang untuk berubah sedikit demi sedikit. inshaAllah boleh . :)

Semua Ini Indah

Cinta itu indah..
jika cinta itu kerana ALLAH.. kerana cinta itu akan sampai kepada ALLAH dahulu, kemudian barulah kepada sesiapa sahaja yang kamu cintai..

Rindu itu indah…
jika rindu itu kerana ALLAH… kerana rindu itu akan sampai kepada ALLAH dahulu, kemudian barulah kepada sesiapa sahaja yang kamu rindui…

Kegembiraan itu indah..
jika gembira itu kerana ALLAH… kerana gembira itu akan sampai kepada ALLAH dahulu, kemudian barulah kepada apa sahaja yang membuat kamu gembira…
.
Sedih itu indah..
jika sedih itu kerana ALLAH.. kerana sedih itu akan sampai kepada ALLAH dahulu, kemudian barulah kepada apa sahaja yang membuat kamu sedih…
.
Bosan itu indah..
jika bosan itu kerana ALLAH.. kerana bosan itu akan sampai kepada ALLAH dahulu, kemudian barulah kepada apa sahaja yang kamu bosankan…
.
Kesibukan itu indah..
jika sibuk itu kerana ALLAH.. kerana kesibukan itu akan sampai kepada ALLAH dahulu, kemudian barulah kepada apa sahaja yang kamu sibukkan…
.
Sakit itu indah..
jika sakit itu kerana ALLAH.. kerana kesakitan itu akan sampai kepada ALLAH dahulu, kemudian barulah kepada apa sahaja yang menyakitkan kamu…
.
Benci itu indah..
jika benci itu kerana ALLAH.. kerana kebencian itu akan sampai kepada ALLAH dahulu, kemudian barulah kepada apa sahaja yang membuat kamu benci…
.
Kesusahan dan derita itu indah..
jika ia kerana ALLAH.. kerana derita dan kesusahan itu akan sampai kepada ALLAH dahulu, kemudian barulah kepada apa sahaja yang membuat kamu susah dan derita..
 
 
RENUNG :)
 

Cinta kerana Allah

Apa yang dimaksudkan mencintai kerana Allah ?
Sekarang ni ramai yang suka sembang mengenai “cinta kerana Allah”, tapi korang tahu apa maksud sebenarnya? Baca ini :)
Pengertian cinta kerana Allah adalah mencintai seseorang lantaran ketaatannya kepada Allah atau cinta di jalan Allah. Biasanya seseorang itu bercinta kerana suka atau tertarik terhadap kecantikan dan ketampanan pasangan, atau perkara lain yang menarik seperti kekayaan. Dan bukan didasarkan cinta kepada Allah.
Cuba renung kembali dalam diri kita, adakah sifat cinta kerana Allah telah ada dalam diri kita atau belum? Dan perlu diketahui , kalau seandainya seseorang itu benar-benar cintanya kepada Allah, maka pasti dia akan berusaha menegakkan syariat agama Allah dan tidak akan melanggar  larangan-larangan Allah.
Anas bin Malik meriwayatkan, Nabi Muhammad SAW Bersabda:
“Seseorang tidak akan pernah mendapatkan manisnya iman sehingga dia mencintai seseorang, tidak mencintainya kecuali kerana Allah; sehingga dia dilemparkan ke dalam api lebih dia sukai daripada kembali kepada kekufuran setelah Allah selamatkan darinya; dan sehingga Allah dan rasul-Nya lebih dia cintai daripada selainnya.”
dari hadis ini, terdapat beberapa point penting iaitu:
1. Mencintai seseorang kerana mencari reda Allah, bukan cinta hawa nafsu atau melanggar syariat. Seperti cinta seseorang yang ikut serta berjihad di jalan Allah, tidak untuk tujuan duniawi. Seperti cinta seseorang untuk beramal dan berjuang dalam organisasi. Dilakukan hanya untuk mencari keredhaan Allah.
2. Memilih dilemparkan ke dalam api daripada kembali menjadi kafir. Orang yang telah sempurna imannya tidak akan ada yang dapat mengubahnya menjadi kafir lagi. Dia tidak mengingkari ajaran agama yang telah diyakini seperti solat yang telah Allah wajibkan, tidak menghalalkan apa yang telah Allah haramkan, seperti Khamar atau mengharamkan yang halal
3. Mendahulukan cinta  kepada Allah dan rasul-Nya, mengalahkan selainnya. Orang yang sempurna imannya kepada Allah dan rasulNya lebih kuat baginya daripada hak ayahnya, ibunya, anaknya, isterinya dan semua manusia. Membela Islam dengan ucapan dan perbuatan, mengamalkan syariat Islam, mengikuti sunnah dan berakhlak dengan akhlak Rasulullah. 

Thursday, 18 July 2013

Budak Baru Belajar (3B)

Assalamualaikum.. ahaaa , blog ni khususnya untuk assignment aku bagi subjek Computer Application. Tapi inshaAllah, aku akan update dan takkan biarkan blog ni berhabuk.

Entry pertama bertajuk "Budak Baru Belajar (3B)" . Budak baru belajar tu bermakna aku budak baru masuk belajar di tempat aku belajar sekarang. haaa , faham? Tempat aku belajar sekarang ialah Politeknik Kota Bharu, Kelantan. Ok, nak cerita la jugak en pasal firstday aku kat PKB ni . Sekali lagi aku ulang, FIRST DAY.


16 Jun 2013, tarikh aku daftar PKB. Firstday sampai memang agak penat sebab ...
   1- Jauh perjalanan . Terengganu-Kelantan
   2- Banyak barang - panas - ramai orang
   3- Beratur nak daftar asrama panjang - berdiri hampir 1 jam
   4- Naik bilik - tingkat paling atas - barang banyak berat 
   5- Kesemua diatas sangat memenatkan

Ok, lepas semua selesai, kena pergi dewan Jubli Perak untuk Program Minggu Suai Kenal (MSK). Time tu memang dah berpisah teruk dah dengan makayah , semua muka nak nangis . haha. haa, MSK tak best sangat. Aktiviti dia yang tak best , tapi layanan dari akak-2 dan abang-2 fesi sangat memuaskan. :D baiklah, tak nak cerita panjang pasal MSK. 

Roomate. Ok, roomate aku orang Kelantan. Nama dia Aisyah aku panggil Ecah. Kesah? haha. comel je Ecah en. Ecah ok gak la.. Tak banyak cakap, senyap je orangnya sampaikan aku takut nak tegur. hehehe. tapi alhamdulillah , sekarang kiteorang bereh-2 je. kan ecah kan? haha 

Kawan. Ok, kawan aku jumpa pada firstday. Seorang insan bernama Junaidah asal dari Besut. Orangnya cantik kurus. Sama kos dengan aku tapi lain kelas. Tapi dia jadi peneman aku tak lama pon, lepas MSK tamat kami dah kena masuk kelas. So, terpisah. Kalau jumpa tegur. Ohhhh, pasal kos! Lupa. Aku ambil kos Diploma Pengajian Perniagaan. Program yang nampak senang. Senang nak gagal maybe? haha. tak la .

Kelas. Bangunan. Firstday sampai PKB, agak terkezut bila tengok keluasan dan ketinggian bangunan dia. haha. terkezut la sangat... biasa je , tapi penat nak panjat tangga tu weh. 



Ok, dah setakat ni je firstday aku di PKB. Aku harap hari selepas firstday sampai la sem akhir , aku dapat bertahan dengan segala cabaran dan dugaan sepanjang berada di PKB ni. InshaAllah aku akan tamatkan diploma aku disini. ahaaa . :D

" BUDAK BARU PKB" (JUNIOR) #BussinessStudy #DPM1C (y)